Klachten over Belastingdienst nemen toe

De klachten over de Belastingdienst nemen toe, blijkt uit het Jaarverslag 2010 van de Nationale ombudsman. In 2010 ontving de Nationale ombudsman 2.252 klachten over de Belastingdienst (en 2.344 over het Ministerie van Financiën in totaal). In 2009 waren dit er nog 2.167. Dit betekent dat de daling van het aantal klachten die zich gedurende een aantal jaren voordeed zich in 2010 niet heeft voortgezet.

Toeslagen
Ook het aantal klachten over de Belastingdienst/ Toeslagen is na een steeds dalende lijn sinds 2006 in 2010 weer licht gestegen tot 883 (2009: 777). Deze stijging wordt mogelijk veroorzaakt door het toenemend aantal terugvorderingen van ten onrechte als voorschot betaalde toeslagen.

Bezwaar en beroep
Het grootste aantal klachten (297) bij de Belastingdienst (exclusief Toeslagen) had, evenals in 2009 (342), betrekking op de inhoud van beslissingen van de Belastingdienst, zoals over uitstel van betaling en kwijtschelding. De Nationale ombudsman voorziet hier kennelijk in een behoefte aan aanvullende rechtsbescherming omdat de mogelijkheid van bezwaar en beroep bij deze beslissingen ontbreekt.

Bezuinigingen en capaciteitsproblemen
De gevolgen voor het aantal klachten zullen zijn van de voorgenomen vermindering van het personeelsbestand bij de Belastingdienst en van de door de minister van Financiën aangekondigde vereenvoudigingen in de belastingheffing niet te voorspellen, aldus de ombudsman. Wel lijkt er nu al op een enkele plaats sprake van capaciteitsproblemen bij de interne behandeling van klachten.

[Bron: Nationale ombudsman]